måndag 11 juli 2011

hemma

och snabbt besked fick jag på vårdcentralen, en skyhög sänka och nått annat fel. Så jag fick en remiss till falun och dit åkte jag å Kärmor. Där tog det betydligt längre tid att få några besked. Men efter många blodprov och flera timmars väntande bestämde de sig för att lägga in mig tills de fått mer svar. Jag fick antibiotika intravenöst för läkarnas gissningar var att jag hade nån typ av urinvägsinfektion. Natten var hemsk! fick frossa (som vanligt) som botades av en urgullig sköterska som kom in med filtar och en kopp te kryddad med honung. Lite finurlig var hon allt, för när jag börjat druckit teet frågade jag om hon skulle ta tempen igen och ifall jag skulle få alvedon, varpå hon svarar att det inte blir så bra svar när jag drukit varmt, men att om jag är vaken om en halvtimme så ska jag ringa på henne. Men tio minuter efter att teet och filtarna fått värma mig sov jag som en stock =P

Men bara till 02, för då vaknade jag och var alldeles het och svettig. Vilket jag vid det här laget har lärt mig att jag är när febern nått sin höjdpunkt, så jag ringde på klockan och efter att de konstaterat 39,6 så fick jag alvedon. Sen kunde jag inte somna om, så jag tittade på tv till typ fem, ja och så svettades jag...

Vid 6 fick jag en dos antibiotika, handduk och nya sängkläder och nattlinne. så jag dushade och klädde på mig landstingets snygga mysbyxor och t-shirt. sen somnade jag om. Vid tio kom doktorn in och berättade att uvi odlingen inte visade på en uvi, men att de vita blodkropparna gått ner fast sänkan var lika hög. Så hon visste inte vad som gav mig feber, men att antibiotikan börjat verka emot nånting tyckte hon iaf att det visade med tanke på blodkropparna. Men hon ville inte skicka hem mig, så det fick bli ett dygn till på sjukhuset. Mamma å Pappa kom upp tillsammans med A å K. Vi åt lite glass sen åkte de hem igen. Jag sov mest hela lördagen, å tittade lite på tvn. Jag fick huvudvärk på kvällningen så jag fick panodil emot den. Vid 1 var sista gången jag tittade på klockan innan jag vaknade vid 6, FEM timmar i sträck, det har jag inte sovit på flera veckor :D

På söndagen kom dr in igen och gick igenom dagens provresultat. Sänkan hade gått ner en bit, men fortfarande för hög. Den ska tydligen vara under tio och min stod igår på 104, men den var på 134 fre-lör så nu är den iaf på väg ner. Så jag fick välja om jag ville åka hem på tabbletter eller stanna. Eftersom min snälla mormor erbjudit sig att komma upp och ta hand om oss kändes det bäst att åka hem. Även om vilomöjligheterna är lite bättre på sjukhuset än hemma, så är det alltid skönast att vara hemma.

Så nu är vi hemma, mormor tar hand om K, mig och huset. Så jag vilar å vilar och än har febern hållt sig borta. Så vad än det är för läskig bakterie som springer omkring i min kropp så verkar antibiotikan springa efter den med blåslampa och jaga den ur min kropp. Men sjuk är jag, för jag är jättetrött. Men om jag vilar lite till så blir det nog ordning ska ni se.

PUSS på er!

1 kommentar:

  1. Krya på dig i massor och vila mycket nu när du får ;)

    SvaraRadera